کد مطلب:193973 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:169

نفس و سبک شمردن نماز
صبروا النفس علی البلاء فی الدنیا فان تتابع البلاء فیها و الشدة فی طاعة الله و ولایته و ولایة من امر بولایته خیر عاقبة عندالله فی الاخرة من ملك الدنیا و ان طال تتابع نعیمها و زهرتها و غضارة عیشها [1] ؛ خود را در دنیا بر بلا شكیبا سازید؛ زیرا پی در پی رسیدن بلا و سختی در راه اطاعت خدا و ولایت او و ولایت كسانی كه خدا به ولایت آنان فرمان داده، سرانجام آن در آخرت نزد خدا بهتر از دارایی و پادشاهی دنیا است، هر چند نعمت و خرمی و جلوه و كام آن به درازا كشد.

نفس به خودی خود، چیزی به نام صبر نمی شناسد و آتشی شعله ور و زبانه كش است كه هیچ چیز جز عقل جلو دار خواسته هایش نیست. عقل قدرت مهار كردن این اسب سر كش را دارد و طوق صبر بر گردن آن می اندازد. آری، نفس تاكنون میلیونها انسان را جهنمی كرده و به راستی كه «ان النفس لأمارة بالسوء [2] ؛ قطعا نفس بسیار به بدی امر می كند». اماره، صیغه مبالغه و لام آن، لام قسم است. ان نیز مفید تأكید است. نفس از همه ی اعضای بدن قوی تر است و تنها عقل است كه قدرت مقابله با آن را دارد. البته به شرط آن كه انسان ها از نیروی عقل استفاده كرده؛ مهار امور را به دست او دهند. در غیر این صورت سرنوشتی به جز تباهی و هلاك در انتظار انسان نخواهد بود. امام صادق علیه السلام در این



[ صفحه 188]



فقره از رساله می فرمایند: «صبروا النفس» یعنی از نیروی عقل كه خدای مهربان به شما عطا كرده استفاده كنید و نفس خود را به صبر وادارید.


[1] متن نامه.

[2] يوسف، آيه 53.